Göra roliga pauser

Grundläggande för allt Hofficearbete är pauserna. De piggar upp, gör oss mer jordade och är ofta litet galna …

Även om varje Hofficegrupp utvecklar sina egna favoritvarianter, gillar vi att också inspirera varandra. Därför har vi i Hofficenätverket tillsammans skapat den här listan över pausaktiviteter.
Välkommen att lägga till dina egna favoriter på listan!

Mindfulness & stillhet

Guidade Meditationer från appen Insight Timer
Qi Gong

Stretchrörelser & massage

Do In – trumma på huvudet
Hofficemassage
Gå barfota med fotmassage
Gå baklänges
Bra stretchrörelser
Övningar mot gamnacke
Pantomimen i glasbollen
Sträck dig som en blomma

Högre puls

Sju minuters ”vetenskaplig” workout
Pausdans
Våra egna gamla barnlekar
Ninja

Att knyta an till varandra

Tre sanningar och en lögn
Ögonkontakt

Guidade meditationer från appen Insight Timer

Ibland kanske man vill föreslå en stunds mindfulness utan att behöva vara den som ska stå för guidningen. Appen Insight Timer (som finns för både Android och iOS) har ett antal fina guidade meditationer man kan välja från. En som kan passa bra för att börja en Hofficedag är till exempel ”Being Infinite”.

Qi Gong

Sju minuters lugnande och centrerande rörelser. Klicka här!

Att trumma på huvudet

Det här trummandet på huvudet ska aktivera och stimulera energisystemen och blodcirkulationen. Klicka här.

Hofficemassage

En fin partnermassage, där en sitter i en stol och den andra står bakom. Den som står upp lägger underarmarna mot den sittandes nacke, ökar långsamt trycket och flyttar rörelsen ut mot axlarna och tillbaka igen. Upprepas två gånger. Sedan lägger hen händerna runt den sittandes huvud och stryker varsamt därifrån och ned utmed överkroppen 3-5 gånger. Nästa rörelse handlar om att massera ryggen runt ryggraden med tummarna, långsamt nedifrån och upp till nacken som sedan får intuitiv nackmassage. Den masserande avslutar med att stryka överkroppen från huvudet och ned ett par gånger. Innan ni byter plats kanske den som fått massagen vill tacka massören. Ni kommer att sitta skönt rakryggade de kommande 45 minuterna!

Gå barfota med fotmassage

Ta av dig strumporna, spring ut och leta efter roliga/intressanta/mysiga saker att känna med fötterna och visa för de andra. Gå in (ja, torka av fötterna först) och sitt tillsammans på golvet. Ta varandras fötter i knät och massera en i taget med armbågen. Massera också tårna. Byt plats. Sätt på dig strumporna. Ett sätt att bli grundad nästa 45 minuter.

Gå baklänges

Aktiverar båda hjärnan och synapserna. Kan göras barfota.

Bra stretchrörelser

Klicka här och se några effektiva sätt att stretcha armar och ben för kontorsråttor.

Övningar mot ”gamnacke”

Vi är många som har för vana att gå med huvudet för långt fram, ”gamnacke”. Det här YouTube-klippet visar övningar för att räta upp den.

Pantomimen i glasbollen

Stå rakt och lägg ena benet i kors över det andra. Tänk dig att du är inuti en stor glasboll. Använd handflatorna och försök ta på hela bollens insida – både framför dig och bakom dig, som i en pantomim. När du har rört vid hela ytan, byt ben och gör om övningen. En övning som kopplar samman de bägge hjärnhalvorna och gör dem balanserade.

Sträck på dig som en blomma

Stå stadigt och känn golvet. Slut ögonen och tänk att du är en blomma som växer, blomstrar och sträcker sig mot solen. Försök känna blommans egenskaper, hur den rör sig i vinden och mot solen, och dina starka rötter. Låt armarna vara bladen och huvudet blomman. Rör dig och sträck dig i 2-3 minuter.

”Vetenskaplig” work-out i 7 minuter

Om du har plats hemma, kan ni bli klart trötta av litet work-out i det här YouTube-klippet. Hörbart ökad andhämtning kommer att inleda nästa arbetspass.

Pausdans

Klicka här for en Spotifylista från Hoffice Stockholm med bra dansmusik.

Våra egna gamla barnlekar

Kommer du ihåg vad ni lekte på dagis? Hjälp varandra att minnas och komma med förslag, och lär ut och led leken i pausen (oroa er inte, det kommer att bli många förslag). Om ni gör några lekar var efter varandra kan det bli en fin resa genom olika kulturer och traditioner – och väcka barnet inom oss.

Ninja

En annan kul lek i pauserna – väck din inre Ninja (”dold person” på japanska)! Den går ut på att slå ut de andra deltagarna ur leken genom att träffa deras hand. Den här videon ger en (något sexisiskt) längre förklaring till leken.

Tre sanningar och en lögn

Alla skriver sitt namn och fyra uppgifter om sig själva på ett stort papper. Det kan till exempel vara ‘NN gillar att sjunga, älskar skidåkning, har fem barn och kan dö för Djurgården’. Sedan blandar man pappersarken. Deltagarna ska sedan två och två försöka gissa vilken av dessa ”fakta” som är en lögn.

Ögonkontakt

Deltagarna ställer sig i en ring. Var och en tar ögonkontakt med någon på andra sidan ringen. De ska sedan parvis byta plats och samtidigt behålla ögonkontakten. Fler par kan byta plats samtidigt, och gruppen ska försöka se till att alla i ringen ingår i platsbytena. Börja övningen med att vara tysta, därefter hälsa på varandra i ringens mitt.